Ανακύκλωση

ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΟΛΑΩΝ                   

 

                  «Αρχή του κόσμου…………. πράσινη»        Οδ. Ελύτης

 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

 

Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Μολάων

Νικόλαος Παπαδάκης υπεύθυνος ΚΠΕΜαρία Μυλωνά αναπλ. υπεύθυνη ΚΠΕ, Ευαγγελία Λέντζα, Νεκτάριος Μαστορόπουλος, Φωτεινή Πούλου, μέλη Παιδαγωγικής Ομάδας ΚΠΕ Μολάων

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Ο όρος ανακύκλωση δηλώνει την επαναφορά στην αρχική μορφή, την επανάληψη ή τη μετατροπή και επαναχρησιμοποίηση της ύλης.

   Στις σύγχρονες κοινωνίες με τον όρο ανακύκλωση εννοούμε μια δράση για τη διαχείριση του  ζητήματος  των απορριμμάτων. Με την ανακύκλωση γίνεται προσπάθεια για επαναχρησιμοποίηση ενός μεγάλου μέρους των απορριμμάτων με στόχο την ελαχιστοποίηση του τελικού όγκου τους.

 

Γιατί όμως υπάρχουν τόσα απορρίμματα στις μέρες μας;

   Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η αλματώδης αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής, δημιουργεί συνεχώς νέα προϊόντα, που υποστηρίζονται με συνεχή διαφήμιση, πράγμα που οδηγεί τον πληθυσμό σε όλο και πιο μεγάλη κατανάλωση. Η μείωση του πληθυσμού της υπαίθρου και η αστικοποίηση, δημιουργούν την ανάγκη για όλο και περισσότερα τυποποιημένα και συσκευασμένα προϊόντα, με υψηλό οικολογικό αποτύπωμα.

 

Γιατί είναι επιβεβλημένη η ανάγκη της μείωσης των απορριμμάτων σήμερα;

   Η εξάντληση των πόρων της γης, σε πολλές περιπτώσεις, έχει φτάσει σε οριακό επίπεδο και απειλεί την βιωσιμότητα  του ανθρώπου, η επιβάρυνση του περιβάλλοντος λόγω των σκουπιδιών και της κακής διαχείρισής τους, απειλεί την υγεία μας και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής μας. Οι κοινωνίες έχουν πια συνειδητοποιήσει  ότι δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί αυτή η καταστροφική πορεία.

 

Υπάρχει λύση; Τι πρέπει να κάνει ο καθένας μας;

   Πέρα από το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο οι κυβερνήσεις πρέπει να δράσουν άμεσα, αλλά και σε επίπεδο χώρας, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι οφείλουν να πάρουν πρωτοβουλίες, τίθεται επιτακτικά όμως και το ζήτημα της ατομικής ευθύνης. Αυτό μπορεί να γίνει με την αλλαγή της στάσης μας ως προς τον καταναλωτισμό, με την ενεργό συμμετοχή μας στο τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων και με την συνεχή εκπαίδευση, τόσο σε σχολικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας.

 

Χώρος απορριμμάτων

Πίσω απ’ τη μάντρα, σπασμένα γυαλιά,

σπασμένες στάμνες και κονσερβοκούτια,

τα λυπημένα σκυλιά, οι άγριες γάτες,

πλήθος τσουκνίδες κι ανάμεσά τους

ένα μικρό λουλούδι κίτρινο,

σαν άστρο παραμελημένο,

έχει αναλάβει να πληρώσει

όλα τα σπασμένα.

                                          Μαζί κι εγώ.                            Γιάννης Ρίτσος

 

ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΘΕΜΑ

To θέμα των απορριμμάτων, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα    που μαστίζει τον πλανήτη μας, απαιτεί άμεση λύση. Η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων σήμερα  επιβάλλεται για να διασφαλίσει  την ποιότητα της δικής μας ζωής καθώς και των επόμενων γενεών.

   Με αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα , ως υπεύθυνοι πολίτες, ως εκπαιδευτικοί της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, θέλουμε να  συμβάλουμε στα τοπικά ζητήματα, στην ευαισθητοποίηση και στην εκπαίδευση  των πολιτών και των μαθητών (με εκδηλώσεις, ημερίδες, έντυπο, ηλεκτρονικό υλικό κλπ ), με στόχο την μείωση των απορριμμάτων που οδηγούνται για τελική απόρριψη, την αύξηση της ανακύκλωσης, την αποκλιμάκωση του κόστους για τον καταναλωτή και την δημιουργία των προϋποθέσεων για την εφαρμογή μιας βιώσιμης λύσης διαχείρισης στην περιοχή μας.

 

Σκοπός του προγράμματος

  • Η κατανόηση των προβλημάτων που σχετίζονται με την υπερκατανάλωση, η οποία οδηγεί στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος, και στην παραγωγή σκουπιδιών.
  • Η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη διαχείριση  των απορριμμάτων και η δημιουργία υπεύθυνης καταναλωτικής συμπεριφοράς.
  • Η αποδοχή της αναγκαιότητας της ανακύκλωσης προς χάριν της βιωσιμότητας και αειφορίας των φυσικών πόρων.

 

Στόχοι του προγράμματος:

  • Να ευαισθητοποιηθούν και να αντιληφθούν την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης
  • Να κατανοήσουν τα προβλήματα που σχετίζονται με την υπερκατανάλωση, που οδηγεί στην παραγωγή σκουπιδιών και στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος
  • Να γνωρίσουν αειφορικές συνήθειες του παρελθόντος και να γνωρίσουν τη διαχείριση απορριμμάτων στο παρελθόν
  • Να ενημερωθούν για τις μεθόδους διαχείρισης των απορριμμάτων που εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή στην περιοχή μας
  • Να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα του περιορισμού της κατανάλωσης, καθώς και να σταθούν κριτικά απέναντι στο καταναλωτικό πρότυπο ζωής
  • Να εξοικειωθούν με την ιδέα της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης προϊόντων συσκευασίας
  • Να γνωρίσουν και άλλα εναλλακτικά  συστήματα διαχείρισης των απορριμμάτων: σε είδη συσκευασιών, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, μπαταρίες, ορυκτέλαια, ελαστικά, οικοδομικά υλικά κ.λ.π.
  • Να αναπτυχθούν προβληματισμοί και απόψεις για μια πιο ορθολογική αξιοποίηση των φυσικών πόρων της Γης
  • Να γνωρίσουν τους φυσικούς τρόπους διαχείρισης των απορριμμάτων, εκείνους που η φύση  μέσα από τους δικούς της κύκλους υποδεικνύει
  • Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα συμμετοχής όλων των πολιτών στην προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος
  • Να διασταυρώσουν δεδομένα, να συγκρίνουν και να βγάλουν συμπεράσματα, καθώς και να προτείνουν λύσεις για την επίλυση προβλημάτων
  • Να αποκομίσουν εμπειρίες μέσα από τις ομάδες εργασίας, αναπτύσσοντας κλίμα συνεργασίας, φιλίας, σεβασμού και αλληλεγγύης.
  • Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την καινοτομία, μέσα από τις καλλιτεχνικές τους εκφράσεις (φτιάξιμο αφισών, έργων από «άχρηστα» υλικά, διάφορες εικαστικές δημιουργίες, ποίηση, φωτογραφία, χρήση της τεχνολογίας κλπ).
  • Να καταγράψουν σε ένα εγχειρίδιο που ονομάζουμε «χρυσή βίβλο της ανακύκλωσης, στα πλαίσια του τρίπτυχου «κατανάλωση – επανάχρηση – ανακύκλωση»  τις ιδέες τους, με καλές πρακτικές,  έτσι όπως διαμορφώθηκαν αυτές και μέσα από το πρόγραμμα.
  • Να τοποθετηθούν θετικά ως προς την προστασία του περιβάλλοντος, προσβλέποντας στην αειφόρο ανάπτυξή του τόπου μας.

 

Φύλλα Εργασίας