Monemvasia

Σκοπός του Προγράμματος

Μέσω της διεπιστημονικής και διαθεματικής προσέγγισης του χώρου, οι μαθητές θα καλλιεργήσουν αξίες, στάσεις και συμπεριφορές για ένα ανθρωπογενές περιβάλλον, όπως αυτό του κάστρου της Μονεμβασιάς, εστιάζοντας στη θετική παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση.

Στόχοι του Προγράμματος

Γνωστικοί

Μελέτη της οργάνωσης μιας βυζαντινής πολιτείας. Κατανόηση της διάρθρωσης των οικιών σε σχέση με τον περιορισμένο χώρο καθώς και των υλικών δομής. Μελέτη του συστήματος ύδρευσης – αποχέτευσης στο χθες και το σήμερα και τρόποι εξοικονόμησης νερού στον άνυδρο βράχο της Μονεμβασιάς. Γνωριμία μ’ένα τούρκικο χαμάμ.

Αισθητικοί

Δημιουργία στενής σχέσης με τη φύση με την μεσολάβηση όλων των αισθήσεων παρατηρώντας τη γεωμορφολογία του βράχου, τη χλωρίδα του και την ανθρώπινη παρέμβαση άρρηκτα δεμένη με το φυσικό περιβάλλον.

Κοινωνικοί

Σύνδεση της σχολικής ζωής με την καθημερινή ζωή.

Αυτομορφωτικοί

Χρήση βιβλιοθηκών, νέων τεχνολογιών.

Περιεχόμενα

  • Ιστορική πορεία της καστροπολιτείας.
  • Πολεοδομικός σχεδιασμός.
  • Πάνω Πόλη.
  • Διάρθρωση των οικιών.
  • Υλικά δομής.
  • Προέλευση των υλικών.
  • Δημόσιες δεξαμενές.
  • Στέρνες.
  • Αποχετευτικό σύστημα.
  • Λουτρό.
  • Προσωπικό και οργάνωση του χώρου.
  • Η λειτουργία του λουτρού.
  • Χλωρίδα.

Οι φάσεις του προγράμματος

Στάδιο 1

  • Υποδοχή μαθητών.
  • Ενημέρωση για τον ρόλο του ΚΠΕ.
  • Σύντομη συζήτηση για τον ρόλο της καστροπολιτείας της Μονεμβάσιας με επισήμανση στις θετικές παρεμβάσεις του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον και στη διατήρηση ενός αρχαιολογικού χώρου «ζωντανού» έως σήμερα.
  • Παρουσίαση χώρου σε μακέτα.
  • Χωρισμός σε ομάδες και διανομή υλικού.

Στάδιο 2

  • Αναχώρηση για το χώρο του Κάστρου.
  • Περιήγηση στο χώρο της Κάτω Πόλης. Μελέτη της οργάνωσης της πόλης, των δομικών υλικών, τη διαχείριση του νερού ( σύστημα ύδρευσης, αποχέτευσης, χαμάμ).
  • Επίσκεψη στην Πάνω Πόλη. (Μελέτη δεξαμενών, χλωρίδας του βράχου).
  • Δραστηριότητες εμπνεόμενες από το χώρο του Κάστρου (ζωγραφική, φωτογράφηση, σύνθεση κ.λ.π.).

Στάδιο 3

  • Επιστροφή στο ΚΠΕ. Οι ομάδες επεξεργάζονται τα φύλλα εργασίας, συμπληρώνουν παζλ, ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες που ξεκίνησαν στο χώρο του Κάστρου, συγκρίνουν τον αρχαιολογικό χώρο με άλλους που έχουν επισκεφθεί, διατυπώνουν τις σκέψεις τους.
  • Συγκέντρωση όλων των ομάδων και παρουσίαση των συμπερασμάτων και των έργων τους.
  • Αξιολόγηση.

Gallery